czwartek, 13 listopada 2008

Co w KDE4 piszczy?

Po kilku godzinach pobierania źródeł i ich kompilacji na reszcie mój wzrok cieszy pulpit KDE4 - Plazma. Zapraszam zatem do kolejnej rewizji poświęconej właśnie KDE4.



Oxygen i Plazma

Zmiany widać na pierwszy rzut oka. Nowy wygląd menedżera zadań, ujednolicony z ramką systraya, oraz większa przeźroczystość panelu sprawiają, że KDE4 staje się jeszcze piękniejsze. Nowy pasek postępu oraz paski przewijania są wręcz cudowne. Szczerze powiem, że te poprzednie zbytnio mi się nie podobały. Ale to tylko moje skromne zdanie. ;] Dodatkowych opcji konfiguracyjnych dla Oxygena jak nie było, tak nie ma.
Wyświetlanie ikon w systrayu z dnia na dzień jest coraz lepsze. Teraz dostał ładną "ramkę", w której wygląda jeszcze lepiej. Menedżer zadań również zmienił wygląd. Ale nie tylko. Pojawiła się opcja grupowania, która działa i wygląda świetnie.





Widżet powiadamiania o nowych urządzeniach otrzymał opcję wykonywania kilku akcji, a
nie tylko 'Otwórz w Dolphinie" jak to miało miejsce dotychczas. Jedyne co mnie denerwuje, to to, że po kliknięciu w urządzenie, gdzie jest kilka akcji do wykonania pojawia się nowe okienko, w którym można te akcje wybrać. Powinno się to odbywać w samym widżecie.





Dodano możliwość tworzenia własnego motywu dla Plazmy na podstawie już zainstalowanych. Czyli możemy do woli zmieniać wygląd każdego z elementów pulpitu.



KWin

Nowe cienie, które deformują się razem z oknem na przykład podczas używania efektu 'galaretkowatych' okienek bądź animacji Magicznej lampy. Nowością jest, że okno aktywne podświetlane jest w kolorze niebieskim, zaś nieaktywne dostaje zwykły cień, któremu również można nadać kolor. Pojawiła się również szybka opcja przypisania rogu bądź brzegu pulpitu do konkretnej akcji podczas najechania kursorem myszy. Na przykład efekt expo można zainicjować dojeżdżając kursorem do któregoś z rogów pulpitu.



Zmiany nie dotyczą tylko pulpitu.
Akonadi otrzymał możliwość konfiguracji. Zainportowano menedżera do zarządzania energią, który oferuje spore możliwości. Działa na zasadzie profili. Każdy z nich ma inne preferencje. Na przykład profil 'presentation' jest dosyć ciekawy, gdyż oferuje takie ustawienia, które pozwolą na prowadzenie prezentacji multimedialnych bez zakłóceń. Czyli nie przyciemni nam się ekran, nie wyłączy monitor, a nawet gdy zamkniemy pokrywę laptopa system nadal będzie pracował w trybie normalnym. ( Nie znam się na laptopach, ale z tego co wiem, to po zamknięciu pokrywy system przechodzi w stan uśpienia, prawda?) Oczywiście możemy dodawać własne oraz edytować już istniejące profile.



KGet nie wyświetla już denerwującego monitu o problemach z wtyczką do ściągania torrentów od jakiegoś czasu. Nie 'sypie' się podczas dodawania nowych elementów do ściągnięcia, działa szybko i stabilnie. Widżety Plazmy pokazujące stan pobierania również działają bez zarzutów.



To tyle z nowości, które udało mi się dostrzec. Na pewno jest ich sporo więcej, przede wszystkim tych 'niewidzialnych', ale myślę, że i tak się Wam wyżej wymienione podobają. Na zakończenie dodam, że całe środowisko działa bardzo sprawnie, bez przycięć i zawieszeń.

11 komentarzy:

Unknown pisze...

Świetna odsłona nowego KDE :) juz od dawna czekałem na tak fascynujące wieści. Nowy wygląd panelu jest idealny. A co z menu Kickoff zmieniło sie coś? Teraz tylko pozostaje czekac do wydania KDE 4.2.

Tomasz Dudzik pisze...

W Kickoffie zmian brak

Anonimowy pisze...

A można by jakieś zdjęcie tego nowego paska postępu i suwaków? ;-)

Tomasz Dudzik pisze...

wrzuciłem screena na początku posta ;]

Anonimowy pisze...

Ty masz ładny czarny panel.... a ja jakiś niebieski pedalski syf. Ja nic do niebieskiego nie mam, ale to naprawdę wygląda strasznie. Mam nadzieję, że to tylko tymczasowe jest.....

Tomasz Dudzik pisze...

Sprawdziłem właśnie ten nowy i nie jest tak źle :D Poprostu znajdz sobie starszy panel i zastąp plik w motywie ;]

Anonimowy pisze...

Włącz sobie composite i niebieskie tło (te zawijasy wbudowane w kde) i mogiła. Bez composite też syf.

A skąd ja wezmę starszy panel? A te z wszsytkich innych schemów zachowują się niezbyt dobrze w nowym kde. Poczekam sobie jeszcze, bo narazie to mi się plasma na prawo i na lewo sypie, nawet na czystym confingu.

Tomasz Dudzik pisze...

http://websvn.kde.org/*checkout*/trunk/KDE/kdebase/workspace/plasma/desktoptheme/widgets/panel-background.svgz?revision=880927&pathrev=880927

tutaj znajdziesz stary panel. A Ty masz chyba rzeczywiscie iny niż ja. Teraz w SVN jest już całkiem przeźroczysy, a nie niebieski. Zobacz sam. Podmień pliki motywu.

Unknown pisze...

Tomek wiesz gdzie mogę ściągnać wygląd dolnego panelu z tego screena ??
http://3.bp.blogspot.com/_vNKxmokgKjU/SRwv5h-m2tI/AAAAAAAAAaQ/4ZLHnl_9bB0/s1600-h/desk-detalis.png
Ten przeźroczysty z KDE 4.2 Beta 2 nie za bardzo mi się podoba.

Tomasz Dudzik pisze...

Tu jest ten panel ;]

Unknown pisze...

Wielkie dzięki !! Teraz wygląda to o wiele lepiej:
http://img88.imageshack.us/my.php?image=kde42rj1.png
Swoją drogą powinni taki panel zostawić na stałe !!

© 2010 Tomasz Dudzik